DESTINATIONS IN THE FUNCTION OF BRANDING COUNTRIES AND NATIONS

Authors

  • Jelica Stamenković , Универзитет „Џон Незбит“ Author

Keywords:

брендирање, имиџ, дестинација, Србија

Abstract

Branding a tourist destination is a long-term, complex and demanding job. It involves more than logos and slogans; it is a complex and comprehensive process of strategic planning that requires a holistic approach and a methodological understanding of consumer behavior, all in order to form and present their values more effectively than competitors do. Tourism is a significant factor of economic stability, because it contributes to an increase in foreign exchange inflows, in the absence of economic activities, the development of tourism can negate the negative effects of unemployment and improve the environment. Of all the specific types of branding, interconnection and dependence, is the most common in branding countries and specific destinations. The image of the state greatly affects tourism, the visit of the tourist to specific destinations in that country. Some popular destinations are very successful in branding the country.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Анхолт 2009: S. Anholt, Konkurentan identitet, Zagreb, M Plus.

Bejker, B. (2015) “Brendiranje i mogućnosti koje pružaju filmovi: Australija” U: Morgan N., Pričard A., Prajd R., (ed.), Destinacija kao brend: upravljanje reputacijom mesta, Clio, Beograd, 281-295

Vestvud, Š. (2015) “Brendiranje nove destinacije: Abu Dabi” U: Morgan N., Pričard A., Prajd R., (ed.), Destinacija kao brend: upravljanje reputacijom mesta, Clio, Beograd, 237-253

Gobe, M. (2006). Emocionalno brendiranje - nova paradigma povezivanja brendova sa ljudima, Beograd: Mass Media International,

Дашић 2013а: Д. Дашић, Брендирање држава и нација, Култура, бр 139, 396-415

Дашић 2013б: Д. Дашић, Брендирање дестинација, У: Ж. Андрејић (ур),Митолошки зборник, 28, Рача, 473-491

Dašić D. (2012) „Uticaj sporta i sportista na brendiranje nacija“ u: Zbornik radova, MeĎunarodna Naučna konferencija „Menađžment u sportu“, Fakultet za Menadžment u sportu, Alfa univerzitet“, 08.06. 2012., Beograd, 69-76

Дашић и др. 2015: D. Dašić i dr., Gradski turizam u funkciji destinacijskog brendiranja,U: Ljubiša Papić (ed), 18. MeĎunarodna konferencija "Upravljanje kvalitetom i pouzdanošću", Čačak, 25-26 Jun, 255- 262

Дашић, Д. (2015б) „Кинематографија у функцији стварања негативних стереотипа о Србима“, Социолошки преглед, vol. XLIX, no. 1, стр. 25–46

Дашић, Д., (2015a) „Теорија и пракса дестинацијског брендирања: случај града Јагодина“, У: Зборник радова, Научни скуп „Наука и евроинтеграције“, Књига 9, том 2/2, Филозофски факултет Пале, Универзитета Источно Сарајево,75-90

Дејан Дашић (2015в) „Ребрендирање Србије – мит или стварност“, Трећи програм, РТС, http://www.rts.rs/page/radio/sr/story/1466/radio-beograd-3/2022888/dejan-dasic-rebrendiranje-srbije--mit-ili-stvarnost.html

Дашић Д. (2014) „Ребрендирање војске Србије“, Војно дело, јесен 3/2014

Dašić, D., Radosavljević, N. (2014). „Brendiranje ideja u funkciji ekonomskog prosperiteta“ U: (Z. Čekerevac, Ed.) FBIM Transactions, (2), 89-101.

Dinne, К (2017). Place branding:overview of an emerginig literature, Temple University Japan:

http://www.centrefornationbranding.com/papers/Dinnie_PB_litreview.pdf

Prajd, R. (2015) “Izazov tona komunikacije” U: Morgan N., Pričard A., Prajd R., (ed.), Destinacija kao brend: upravljanje reputacijom mesta, Clio, Beograd, 159-170

Малколм A. (2015) Izazov liderstva, U: Destinacija kao brendupravljanje reputacijom mesta, Najdžel Morgan, Anet Pričard, Rodžer Prajd (ed.), Beograd, Clio, 106-117.

Попеску, Ј. (2013), Менаџмент туристичке дестинације, Београд: Универзитет Сингидунум,

Kolb, B. (2006), Tourism Marketing for cities and towns: using branding and events to attract tourists, Amsterdam: Elsevier BitterworthHeinemann, стр. 76.

Мајсторовић, Д. (2013), Брендирање туристичке дестинације, Београд: Универзитет Сингидунум.

Kotler, F, Gertner, D. (2015) “Ponovni pregled perspektive marketinga i brendiranja mesta” U: Morgan N., Pričard A., Prajd R., (ed.), Destinacija kao brend: upravljanje reputacijom mesta, Clio, Beograd, 51-74

Seng Oi- Can (2015) „Brendiranje i pristup akreditovanja: Singapur“ U: Morgan N., Pričard A., Prajd R., (ed.), Destinacija kao brend: upravljanje reputacijom mesta, Clio, Beograd, 223-236

Fajal, A., (2015) „Izazov partnerstva“ U: Morgan N., Pričard A., Prajd R., (ed.), Destinacija kao brend: upravljanje reputacijom mesta, Clio, Beograd, 118-131

http://www.beograd.rs/cir/upoznajte-beograd/1175-turizam/

Downloads

Published

2017-12-31

How to Cite

Stamenković, J. (2017). DESTINATIONS IN THE FUNCTION OF BRANDING COUNTRIES AND NATIONS. Srpska Akademska Misao, 2(1), 37-50. https://www.sam.edu.rs/index.php/sam/article/view/25