SPA TOURISM IN THE FUNCTION OF BRANDING OF SERBIA

Authors

  • Dejan R. Dasić Висока школа „Академија за пословну економију“, Чачак Author
  • Damir Buzurović Висока школа „Академија за пословну економију“, Чачак Author

Keywords:

бањски туризам, дестинацијско брендирање, културни туризам, Србија

Abstract

Wealth of Serbia is in diversity of mineral, termal and termomineral water springs representing major potential of spa centres development. Mineral, termal and termomineral springs, good organized spas, recreation centres and climate resorts are located all over our country, everyone with their specific geographic conditions. Destination branding based on positive influence on health is relatively new strategy where marketing strategy is accommodating in order to communicate values of health. It includes, not only, nutiritive and medical statements, but use of positive trustworthy brands as well. Solutions for improvement of the spa tourism in Serbia are in complementary development of spa and mountain tourism as some of the baths are in immediate vicinity of the mountains. Complementary of development synchronicity in objects establishment, enrichment of supply, multiplying of content elements, sojourn, whole season business activity, common approach on local and international market, lasting and good designed propaganda, escaping disloyal competition and higher level of using natural healing factors. Whole state must represent itself to contemporary tourists as attractive destination and cultural tourism is one of the best options. With social development habits, wishes and needs of tourists are changed looking for different sorts of holidays. However, it is necessary to change the oldfashion image wit the new one and beside tourist coming for healing good care should be taken for those arriving for fun and meet their needs and expectations as a guests.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Базик Д., Џелебџић О., Петрушевски Л., (2009). „Интернет подршка глобалном представљању туристичких дестинација." Архитектура и урбанизам, бр. 26, 29-35

Giannopoulos (2013) А.А Giannopoulos, et.al, “Desti–Nation Branding”: what for? From the notions of tourism and nation branding to an integrated framework http://www. culturaldiplomacy.org/academy/content/pdf/participant-papers/2011/april/biec-roa-nua/destination_branding-_antonios_giannopoulos.pdf-приступљено 10.07.2013

Дашић Д. (2013а) Д. Дашић, „Брендирање државе и нација“, Култура, бр. 139, 396-415.

Дашић Д. (2013б). „Зелени брендови Хомоља у функцији одрживог развоја и дестинацијског брендирања“. У: Митолошки зборник Рача, бр.30, 351-371

Дашић Д., (2013а). „Брендирање дестинација Космај и Јагодина“, У: Митолошки зборник Рача, центар за митолошке студије Србије, бр. 28, 473-491

Дашић Д., (2014). „Ребрендирање војске Србије“, Војно дело јесен 3/2014, 197-207

Дашић Д., (2014) „Етички аспекти елемената бренд микса“, Култура полиса, год. XI бр. 25, 163-180

Дашић Д., Петровић Ј., (2014). „Културни туризам и хомољски мотиви“, У: Митолошки зборник Рача, центар за митолошке студије Србије,бр. 32, 551-574

Дуњић М., (1936). Сокобања-радиоактивна бања, климатско место, планинско летовалиште, штампарија Графика, Београд.

Ђорђевић К., (2015). „Имамо добре бање, али не и приходе од бањског туризма“, Политика, 2.3.2015

Јовановић П.Ђ., (1900). Врњачка бања, Државна штампарија Краљевине Србије, Београд,

Mitić S., Gligorijević M., (2012).„Globalni izazovi i perspective marketinga proizvoda zdrave hrane“, Marketing 43.3., 205-218

Pavlović M., Radivojević N., Lazić J., (2009). „Održivi razvoj banjskog turizma u Srbiji“, Industrija, 37(2), 37-57.

Petković G., Zečević B., Pindžo R., (2011). „Turizam kao deo nacionalne ekonomije“, Ekonomika preduzeća, 59(1-2), 89-97.

Радојковић Р., (1909). Минералне воде Србије-њихова лековитост као таквих, Државна штампарија Краљевине Србије, Београд.

Републички завод за статистику РС

Stanković S., Pavlović S., (2005). „Banjski i planinski turizam Srbije“ У: Zbornik radova-Geografski fakultet Univerziteta u Beogradu, (53), 75-90

Sibinović M., Belij M., (2010).„Termalne vode Rоgoške banje kao osnov razvoja banjskog turizma Knjaževačkog kraja“, Glasnik Srpskog geografskog društva, 90(1), 333-346.

Unković S., (1996). Economics of tourism, Savremena administracija, Beograd.

Downloads

Published

2017-12-31

How to Cite

SPA TOURISM IN THE FUNCTION OF BRANDING OF SERBIA. (2017). Srpska Akademska Misao, 2(1), 25-36. https://www.sam.edu.rs/index.php/sam/article/view/24