THE QUALITY OF HIGHER EDUCATION AND STRATEGIC MANAGEMENT

Authors

  • Милован Вуковић Универзитет у Београду; Технички факултет у Бору , Универзитет у Београду; Технички факултет у Бору Author
  • Дејан Ризнић Универзитет у Београду; Технички факултет у Бору , Универзитет у Београду; Технички факултет у Бору Author
  • Aлександра Вуковић Академија техничко-уметничких струковних студија АТУСС; Одсек: Висока железничка шлола, Београд , Академија техничко-уметничких струковних студија АТУСС; Одсек: Висока железничка шлола, Београд Author

Keywords:

high education quality, strategic management, SWOT analysis

Abstract

Global social changes in the world represents a challange to survival and successful functioning of the increasing number of educational instutions, including universities. These, globally-oriented organizations have to constantly rise and maintain as high as possible level of qualtiy.In order to achieve this goal, principles and techniqus developed within the area of management science and practice, can be helpful. There is a wide range of methods available to an high eduacational organization to analyze its position in the continuosuly changing eneviornment. The aim of this paper is to point out the strategic management techniques that an university may use for analzyng its potentials as well as constrains, in order increase the qualtiy of services to various interest groups.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Biggs, J., Tang, C. (2011). Teaching for Quality Learning at University –What the Student Does. Maidenhead: Open University Press.

Бодрошки, Б. (2012). Комерцијализација високошколског образовања и различити приступи осигурању квалитета. Настава и васпитање, 61(4), 645-661.

Bologna Declaration (1999). Joint declaration of the European Ministers of Education of 19 June 1999. Преузето са: http://www.ehea.info/Uploads/Declarations/BOLOGNA_DECLARATION.pdf.

Demirović, D., Cimbaljević, M., Radosavac, A. (2018). Univesitiesindustry partnership and the development of the third mission of universities. Megatrend Review, 15(2), 195-212.

Ђорђевић, Б. (2005). Стратегијски менаџмент. Крушевац: ФИМ.

ENQA (2009). Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area. Преузето са: http://www.enqa.eu/wp-content/uploads/2013/06/ESG_3edition-2.pdf

Живковић, Ж., Јелић, М., Поповић, Н. (2002). Основе менаџмента. Бор: Бакар.

Jarić, I. (2019). The University and its role in the process of European integrations – The dystopian fairytale of Serbian University. Politeja, 63(6), 81-93.

Jarvis, P. (2000). Globalization, the learning society and comparative education. Comparative Education, 36(3), 343-355.

Kreitner, R. (2004). Management. Boston/New York: Houghton Mifflin Company.

Laredo, P. (2007). Revisiting the Third Mission of universities: Toward a renewed categorization of university activities? Higher Education Policy, 20(4), 441-456.

Луис, Р. Г., Смит, Д. Х. (1998). Тотални квалитет у високом образовању. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства и Институт за предузетништво МСП; Зрењанин: Технички факултет.

Лунгулов, Б. (2015). Демократичност и доступност високог образовања: формални оквир и социјална димензија реформских процеса. Педагошка стварност, 61(2), 228-239.

Радић, Г. (2008). Болоњски процес – Студије рачунарства. Београд: Задужбина Андрејевић.

Спасојевић, Д., Клеут, Ј., Бранковић, Ј. (2012). Друштвене промене, Болоњски процес и трећа мисија универзитета у Србији, Теме, 36(3), 1157-1172.

Fuller, S. (2003). The university: a social technology for producing universal knowledge. Technology and Society, 25(2), 217-234.

Hoy, C., Bayne-Jardine, C., Wood, M. (2005). Improving Quality in Education. London: Taylor and Francis.

Церовић, З. (2003). Хотелски менаџмент. Опатија: Факултет за туристички и хотелски менаџмент.

Downloads

Published

2023-12-28

How to Cite

Вуковић, М., Ризнић, Д., & Вуковић A. (2023). THE QUALITY OF HIGHER EDUCATION AND STRATEGIC MANAGEMENT. Srpska Akademska Misao, 8(1), 7-21. https://www.sam.edu.rs/index.php/sam/article/view/52